NAČÍTÁM

Microsoft hledá více distribuce Cortany, hlubší integraci do Androidu i iOS.

Právě nyní míříme do světa, kde je vše ovládáno hlavně hlasem, spolu se všemi vydavateli, prodejci a značkami.

Microsoft CEO Satya Nadella je pragmatistou. Na rozdíl od jeho předchůdce se nijak nebojí ponořit se do spolupráce s iOS a také Androidem pro distribuci Microsoft softwaru, hlavně poté, co Microsoft chytré telefony naprosto selhaly jako platforma. A nikterak méně únavně se snaží to samé udělat i pro Cortanu a Alexu a také potenciálně i Google asistenta / Google home.

Pojďme se vrhnout na vzájemnou provázanost. Nadella byl po nějaký ten čas zaměstnán za cílem vzájemného partnerství s Amazonem pro provázanost s asistentem. Všechno to začalo minulý srpen s velmi smíšenými pocity a hlavně výsledky. V minulosti Nadella tvrdil, že chtěl takovou spolupráci i s Googlem a Applem.

Zájmy Amazonu a Microsoftu jsou víceméně stejné v tom, že každý z nich chce mít přístup k obecenstvu (zákazníkům) toho druhého pro jeho vlastní distribuci. Amazon nyní prodal více než sto miliónů zařízení s Alexou po celém světě (nejvíce ve Spojených státech Amerických). A Microsoft, podle nejnovějších zveřejněných čísel, má více než pět set miliónů měsíčních aktivních Microsoft uživatelů.

Bitva pro každého. Amazon se snaží dostat Alexu úplně všude a Microsoft, podobně, chce a potřebuje další a další publikum a užití pro Cortanu. (Microsoft předtím sdělil, že Cortana má pouze něco málo pod sto padesát aktivních uživatelů Cortany). Avšak Nadella je také i filosoficky orientován směrem k vzájemnému partnerství. Co jim hraje do karet je to, že Google a Apple nejsou příliš pravděpodobní partneři, hlavně co se týče hlubší integrace než co je dnes – aplikace Cortany jak pro iOS, tak pro Android.

Podíl trhu hlasových asistentů (převážně u chytrých telefonů)

Google sdělil, že jeho Asistent je dostupný na miliardě zařízení. Podle Apple, Siri má více než pět set miliónů aktivních uživatelů po celém světě. Pro Apple či Google představuje partnerství s Microsoftem nebo mezi sebou jen malé a zanedbatelné výhody, ať už by se jednalo například o hubší integraci cortany.
Aniž bychom však přihlíželi k tomu, kdo má větší dosah nebo užití, virtuální asistenti a hlasové rozhraní se již nyní staly cross-platformou pro UI, ať už je to na chytrých telefonech, chytrých sluchátkách, info-zařízení v autě nebo chytré televize nebo jakékoliv další zařízení v domovech. A celková výhodnost hlasu bude jenom posilovat jeho užití napříč všemi kategoriemi zařízení.
Optimalizujte pro vybrané příspěvky. Spíše než zamýšlet se nad hlasem jako nad jediným kanálem, jak je to často viděno, marketéři by měli myslet celistvě ohledně zařízení a kontextu užití. Chytré reproduktory (smart speakers) jsou právě nyní relativně úzce zaměřené na velmi rigidní vzorce v porovnání s chytrými telefony, kde hlas je užíván neustále více a více k vyhledávání a pro více druhů úkonů.
Skoro všechny případy „hlasového nakupování“ – hlavně tedy požadavky na vyhledávání započaté hlasem – se dějí přes chytré telefony. A za nějaký čas více „v-komerce“ se přesune na další hlasem poháněné kanály. Avšak nyní, transakce na základě hlasu na chytrých reproduktorech jsou ještě daleko před námi.
Mnoho překážek ještě musí být překonáno pro chytré reproduktory, aby skutečně mohly realizovat svůj pravý potenciál jako nákupní a marketingový kanál. A v ten samý čas, virtuální asistenti budou požadovat, aby marketéři mysleli a přemýšleli úplně jinak, v jiných způsobech a hlavně aby se adaptovali jejich strategie.
Pro SEO komunitu bude cesta hlasu (alespoň v dohledném čase) jasná – optimalizovat pro vybrané příspěvky. Podle jedné studie, která byla publikována před jedním rokem, osmdesát procent všech odpovědí na Google Home budou získávány z vybraných příspěvků. Zbylých dvacet procent bude z dalších zdrojů strukturovaných dat (například lokální hledání, hledání letů apod.).