NAČÍTÁM

Používání strukturovaných dat k vytvoření sémanticky vylepšeného webu

Pro mě, jeden z nejúžasnějších a nejzajímavějších vývinů v SEO světě v nedávných letech je nárůst a vývoj sémantického markupu a k němu relevantních technologií.

Tak trochu se z toho všeho motá hlava, když se zamyslíte nad plným potenciálem pravého sémantického webu – tento sen o rozumně propojených sítích informací se již tady nějakou tu dobu vznáší ve vzduchu, od té doby, kdy se myslí na internet jako na takový. Avšak nedávné praktické aplikace sémantické organizace, od vědomostních grafů po schema.org až ke strojovému učení, které pohání hlasové vyhledávání, až všechno tohle dohromady vypadá, že indikuje nějaké opravdové momentum tímto vysněným směrem.

Možná ještě nevytváříme všechno-pojímající sémantický web, možná je to něco, co se postupně vyvíjí do podoby takového Sémanticky vylepšeného webu, kde stará architektura není zas tak moc vyměněna za vylepšení novými technologiemi. Ale stále je to stejně boží.

A v tomto světle jsem rád, že vidím mezi událostmi letošní SMX konference tu, kde se bude neustále dávat prostor také vývoji ve strukturovaných markupech a dalších tématech, který jeden může klasifikovat jako sémantické ve své přirozenosti. Jsem vděčný, že jsem se mohl účastnit jedné z těchto sekcí na SMX Advanced konferenci, tato sekce nebo výstup nesla název „CO je nového u schémat a strukturovaných dat“, přednášen byl Chris Shermanem a prezentována Cata Milos, vedoucím programovým manažerem ve společnosti Microsoft, a také tam byl Max Prin, vedoucí technického SEO ve společnosti Merkle.

Bombastické novinky: Bing chce taky vaše strukturovaná data


Nemělo by být žádným překvapením, že společnost Bing také dokázal vstřebat strukturované markupy stejným tempem a stejným přístupem, který přímo zrcadlí přístup, který zaujal Google. Koneckonců je Microsoft členem konsortia, spolu s Googlem, Yahoo a Yandexem, který vůbec stojí za nárůstem za Schema.org v prvé řadě. Avšak díky spoustě SEOs, kteří pravděpodobně tráví čím dál méně času přemýšlením o Bingu, oproti Google, určitě stojí za zmínku to, že strukturované markupy chce i Bing – a že jsou tu nějaké podstatné rozdíly, byť tyto dva internetové vyhledávače zachází s markupem více či méně stejným způsobem.

Milos vysvětlil, že Bing prodělal během nedávných let transformaci od internetu jako HTML k myšlení o internetu vizuálním. HTML pohled byl bezpochyby správný a příslušný, uvedl, když byl internet daleko více textový, kdežto velká většina informací, které byly komunikovány na webových stránkách, mohly být rozumně destilovány do textové podoby. Avšak dnes, kdy existuje opravdu extenzivní užití CSS, JavaScriptu a multimediálního obsahu jako například obrázky a videa, je informace komunikována v daleko více vizuálnější způsobu. A jako odpověď na tuto změnu, Bing indexační proces nyní vykresluje webové stránky tak, aby mohly být prozkoumány vizuálně, a již se dále nespoléhá pouze na samotný HTML kód.

Milos měl také hned několik doporučení, které vám poradí, jak vlastně vybudovat obsah webové stránky tak, aby jej mohl Bing správně pochopit, všechny tyto rady byly shrnuty do základního smýšlení o jakési vizuální orientaci. Doporučil, abychom se zamýšleli nad způsobem, jakým lidé aplikují vizuální chápání ke komplexním dokumentům. Lidští čtenáři jsou cvičeni na to, aby hledali důležité elementy jako titulek, autora, text a obrázky, a jsou také vycvičeni k tomu, aby ignorovali sekundární obsah, jako jsou dodatečné odkazy, reklamy, navigace webové stránky a tlačítka sociálních sítí. Pokud tedy vezmeme v potaz tato očekávání, webové stránky by měly být budovány takovým způsobem, aby primární obsah byl jasně identifikovatelný a sekundární obsah byl naprosto minimálně obtěžující.

Milos také doporučil HTML5 markup jako skvělý způsob k tomu, aby se otagoval obsah webové stránky sémanticky, neboť HTML5 obsahuje tagy jako (titulek), (nav), (článek), a (zápatí), které vám dovolí identifikovat obsah stránky takovým způsobem, který nese vnitřní význam pro prohlížeče, vývojáře, vyhledávače a také čtenáře.

Dokonce Milos poznamenal, že čtyřicet pět procent TOP indexovaných dokumentů Bingu obsahuje HTML5 sémantické tagy, čímž navrhl to, že Bing možná právě nyní přikládá větší úroveň důvěry v sémantické tagy, více než Google.

Dokonce i základní HTML komponenty jako paragrafy a titulkové tagy by měly být použivány podle jejich sémantického účelu, alespoň podle Milose. Internetoví vývojáři by se měly vyhnout lehkovážnému používání (div) nebo (span) tagů a měli by raději používat (p) tagy k označení paragrafů, a (h1) až (h6) tagy by měly být použity ke správnému odstupňování úrovní, shodnému k důrazu na vizuální důležitost titulku. Tagy jako je (table) nebo (list) by měly být použity pouze tehdy, pokud vytváříte tabulku nebo seznam, a ne pro formátování webových stránek či něco jiného.

Použitím markupu podle těchto doporučení, alespoň pod Milose, zlepšuje vaše šance toho, že se váš obsah objeví v Bing vybraných příspěvcích v takzvané „pozici nula“ ve vyhledávání, nebo také v bohatých výsledcích, které se objevují pod odkazem určitých výsledků vyhledávání. Určitě úctyhodné jsou bohaté výsledky na stránce s výsledky vyhledávání Bing, kde Bing používá titulky sekcí v kombinaci s elementy jako je markup seznamů k vytvoření dvou-úrovňového strukturovaného obsahu pod primárním vyhledávacím odkazem, jak je ukázáno ve snímku obrazovky níže.