NAČÍTÁM

Baidu zpět ve hře

Vzhledem k mohutné reklamě byla SEO optimalizace na Baidu spíše raritou a vrhali se do ní jen opravdu odvážní specialisté s podstatnými důvody. Tento stav se nyní mění a to díky změně zákonů, ale i samotnému přístupu Baidu.

Nedávno se konala konference týkající se vyhledávání v prostředí Baidu. Tato konference patřila mezi první svého druhu a uspořádali jí inženýři z jádra vývoje společnosti Baidu a týmu, který má na starosti webové nástroje.

Programem byly technologie a nástroje, které jsou s vyhledáváním spojené, stejně jako algoritmy využívané v roce 2016. Řeč byla o Eco-empowerment strategii, Mobile Instant Page (alternativa AMP) a dalších nástrojích, které mají vliv na vyhledávání.

Eco-Empowerment

Koncept Eco-Empowerment byl představen jedním z hlavních architektů systému pro vyhledávání Dai Tanem. Ten nastínil budoucí směr Baidu, který byl měl dbát na větší efektivitu, snadnější provedení i větší zisky pro každého, kdo se pohybuje v online prostředí vyhledávání. Pro naplnění těchto cílů Baidu zapracuje na nových technologiích a mechanismech, které stojí na dvou pilířích.

  1. Rychlost načítání webových stránek
  2. HTTPS protokol

Statistika ukazuje, že každá půl vteřina načítání snižuje návštěvnost až o 3 %. To je důvod, proč Baidu zapracovalo na nových nástrojích a vytvořilo MIP project (alternativu pro AMP od Googlu). Cílem ale nebyla jen rychlost načítání, ale také bezpečnost, která je zvláště v čínském prostředí velkým tématem.

Výsledkem této snahy bylo spuštění technologie Spider 3.0, která dramaticky zvyšuje prohledávání a indexování webových stránek a objevila se během roku 2016. Až 80 % zrychlení nyní umožňuje Baidu indexovat biliony webových stránek a to v reálném čase.

Mobile Instant Page

Mobile Instant Page funguje na podobném principu jako AMP od Googlu. Podle informací, které zazněly na konferenci, bylo MIP využito u více než 2800 webových stránek, u kterých snížilo dobu načítání mezi 30 až 80 procenty a zvýšilo přístupy k webu o 5 až 30 %

Technologie a struktura MIP jsou velmi podobné AMP, jak již bylo zmíněno a kódování je v podstatě totožné. Stejně tak jako AMP, je MIP kontroverzním krokem v oblasti SEO optimalizace a to včetně čínského trhu. Implementace MIP do webových stránek bylo pro programátory novou výzvou, kterou ale Baidu vykompenzovalo rychlostí načítání a lepším ohodnocením.

Na rozdíl od Googlu se Baidu mohlo poučit z chyb AMP a mělo lepší startovní pozici. Do seznamu svých webových služeb tak Baidu přidalo příslušné nástroje a zároveň poskytlo tréninkový program, který má pomoci programátorům lépe implementovat MIP do jejich zdrojového kódu. Zároveň bylo přidáno IDE (Integrated development environemt) a validátor pro oblíbené CMS platformy jako například WordPress.

Tři měsíci po vydání MIP Baidu zindexovalo více než 900 milionů webových stránek, které používají kódování MIP. I přesto, že se MIP může jevit jako kopie AMP, disponuje několika výhodami, které ho od AMP odlišují. Jde především o využití Javascriptu a kompatibilitu s větším počtem prohlížečů.

Dominantní postavení Baidu

Baidu se nyní pyšní dominantním postavením, které mu umožňuje expandovat nejen na čínském trhu. Mnoho lidí věří, že za to vděčí právě Googlu, který se rozhodl razantně omezit svoje aktivity v Číně a výrazně tak omezil konkurenci, které by se Baidu muselo obávat. Nutno ale dodat, že i v dobách, kdy Google v Číně působil, řadil se až na druhé místo a Baidu nikdy nepřekonal.

Z těchto výsledků a statistik zároveň můžeme vysledovat zajímavý fakt, že firmy, které nedokážou svoje produkty, a služby přizpůsobit lokálním potřebám čínského zákazníka zpravidla potká neúspěch.

Baidu zároveň plánuje růst a to nejen v oblasti čínského prostředí, ale i v jiných regionech, ve kterých vévodí třeba právě Google. Spojilo se kvůli tomu již s několika firmami, které mu pomáhají lépe pochopit potřeby v daných regionech a rozvíjet služby podle lokálního zaměření.

Aktuální je i spolupráce mezi Google a Baidu, kteří spolupracují na propojení AMP – MIP, které by mělo vytvořit standardy pro webové aplikace. Baidu taktéž spolupracuje se Schema.org a rozhodlo ses jej podpořit právě v MIP.

Algoritmy v roce 2016

Anti-app-fraud, Ice Bucket, Skynet a Blue-sky jsou čtyřmi hlavními algoritmy, které Baidu představilo v druhé polovině roku 2016.

Zatím co se internetové prostředí v Číně stále více a více komplikuje, Baidu se snaží investovat finance do ochrany a zlepšení celého prostředí tak, aby omezilo bezpečnostní problémy na minimum.

Zde je výpis vydaných algoritmů a jejich funkcí:

Jméno Prohřešky
Green Radish Spamování odkazy, výměna odkazů, spamy v podobě komentářů, prolomené/hacknuté webové stránky
Pomegranate Stránky s nízkou kvalitou provedení obsahující masivní reklamu nebo vyskakovací okna
Anti-app-fraud (tento updade nemá specifické jméno) Mobilní stránky, které se snaží oklamat návštěvníka marketingovými aplikacemi
Ice Bucket Pouze pro mobilní webové stránky; vyskakující reklama narušující prostředí, reklamy pro dospělé/porno/hazard
Skynet Riziko odcizení osobních údajů
Blue-sky Prodejní adresáře, spamy

Následkem těchto algoritmů byla i diskuze v čínské komunitě programátorů, jejímž výsledkem bylo zjištění, že Baidu dokáže lépe indexovat, prohledávat a také trestat nekvalitní obsah nebo provedení.

Také je viditelné, že se Baidu zaměřilo především na webové stránky v mobilním prostředí, na které byly zaměřený 3 ze 4 algoritmů.

Při pohledu do historie můžeme snadno dojít k závěru, že SEO optimalizace byla v čínském prostředí vždy až na druhém místě. To bylo důsledkem především velkého množství placených reklam, které Baidu umožňovalo. Dalším důvodem byla i nestálost čínského prostředí, která se promítla do dlouhodobých strategií, které byly riskantní a neefektivní.

To se ale nyní mění a to díky změně zákonů, ale i regulace ze strany státu. Baidu se rozhodlo počet placených reklam výrazně snížit a to z 10 na méně než 5. Vyhledávání tak bude mnohem přirozenější, což potěší uživatele i SEO specialisty.

Změny, které proběhly a které se chystají, zcela mění pravidla a vytváří ideální prostředí pro využití přirozených odkazů a tím i kvalitní SEO optimalizaci. Rok 2017 je tak ideálním rokem, kdy do Baidu investovat.

Na konec nabízím několik doporučení, které Vám mohou tuto investici usnadnit:

  1. Jestli ještě nepoužíváte Baidu Webmaster Tools, měli byste to napravit. Registrace je jednoduchá a zpřístupní Vám nejen užitečná data, ale i mnohé nástroje pro ochranu vašeho jména nebo celé značky. (Jedinou nevýhodou je, že je rozhraní dostupné pouze v čínském jazyce)
  2. Rychlost načítání a míra zabezpečení jsou stěžejními parametry pro hodnocení vaší webové stránky. Zapracujte na optimalizaci kódu a snižte dobu načítání na minimum. Implementace HTTPs by měla být jedním z prvních kroků.
  3. Agresivní strategie propagace Vám může spíše uškodit. Zaměřte se na přirozené a originální reklamy, které jsou v souladu s novou legislativou.
  4. Responzivní kódování nestačí. Zaměřte se na MIP a snažte se ho implementovat v co největší míře
  5. Rozdíly mezi jednotlivými postupy se neustále smršťují. Technologie použití Googlem nebo i jinými vyhledávači se postupně dostanou i do prostředí Baidu. V několika příštích letech se očekává implementace několika přelomových technologií, které budou mít podobný dopad jako MIP nebo Progressive Web Apps. Připravte se na ně a sledujte jejich vývoj.